T-Trio

Parochie Pius X

Groenenborgerlaan 214, 2610 Wilrijk

 

 

 

Zondag 3 maart 2019

 

Met de medewerking van :

 

Aurélie Guerreiro Viegas, Louis XVI-harp

Wim Brabants, 6-kleppenfluit

 

 

 

 

 

 

 

Aurélie Guerreiro Viegas werd in 1980 in Ottignies geboren als dochter van een Portugese vader en een Belgische moeder. Zij startte met harplessen op zesjarige leeftijd aan de Academie van Court-Saint-Etienne bij Brigitte Pichal.

 

In 2003 studeerde Aurélie af aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen in de klas van Sophie Hallynck en behaalde een onderscheiding zowel voor het diploma harp als voor de finaliteit kamermuziek.

In 2005 werd haar in hetzelfde conservatorium het Post Master diploma met grote onderscheiding toegekend.

Zij volgde verschillende masterclasses o.a. bij Skaila Kanga, Fabrice Pierre, Frédérique Cambreling, Francette Bartholomée, Yvette Colignon en Jana Bouskova bij wie ze ook nog een jaar vervolmaking volgde.

 

Ze is titularis van de harpklas aan het Stedelijke Conservatorium van Mechelen.

Aurélie is ook zeer actief als orkestmuzikante. Zij werkt als freelance met verschillende ensembles zoals o.a. Prima la Musica, Il Novecento en begeleidt ook regelmatig verschillende koren.

 

Als soliste trad ze op met diverse orkesten (waaronder het St.-Petersburg State Symphony Orchestra) o.a. met de Danses van Debussy, het Concerto van Haendel, het Concerto D’Aranjuez van Rodrigo en het Concerto voor fluit en harp van Mozart.

Ze vertolkte recitals voor ‘Seduced by Harps’, ‘Jong geluid’, het ‘Festival der Voorkempen’ en het ‘Festival des Vaux de Cernay’ (Fr). Voor haar soloconcerten kreeg ze het label ‘Jong Talent’ van de Vlaamse gemeenschap.

Website: www.viegasharp.be

 

 

 

Wim Brabants genoot zijn opleiding aan de conservatoria te Antwerpen, Gent, Brussel en Den Haag bij ondermeer Frans Vester en Barthold Kuijken.

Van 1977 tot 2015 doceerde hij dwarsfluit en kamermuziek aan LUCA, campus Lemmens.

 

Onder zijn impuls ontstonden diverse barok- en kamermuziekensembles die zich specializeren in de uitvoering van 18de en 19de-eeuwse muziek, vertolkt op authentieke instrumenten, zoals 'Le Plaisir des Dames', ‘La Fonte Barocca' en ‘Quadro Viegas’. Verder maakte hij ook deel uit van diverse buitenlandse ensem-bles voor oude muziek, zoals 'Concert Royal Köln' (vele optredens in Duitsland, waaronder de 'Arolser Barock-Festspie¬le') en 'Lauto mobile' (Saarbrücken).

 

Ook was hij fluitist in het Duitse barokorkest 'Collegium aureum' (concerten in Keulen, Basel, Zurich en Gent), het 'Consortium Antiquum' en 'Musica Polyphonica', waarmee hij verschillende cd-opnames realiseerde en voor belangrijke buitenlandse concertorganisaties optrad (Frankrijk, Duitsland en Zwitserland).

 

Zijn speurtochten naar vergeten muziek uit de 18de eeuw leidde o.m. in 1992 tot de ontdekking van drie blokfluitsonates van graaf Unico Wilhelm Van Wassenaer.

In 2015 ontdekte hij een tot dan toe onbekend fluitconcerto van Pierre Gabriel Buffardin.

Website: www.flandriarte.be

 

 

 

 

 

 

Programma 3 maart:

 

Intrede :

Alleluia – uit Sonate op.49 in C (ca 1806) – G.H.Köhler

 

 

Tussenzang:

Tempo di Minuetto – uit Grande Sonate op.4 in G (1797) – A.G.Heyse

 

 

Tijdens de offerande :

Allegro moderato – uit Grande Sonate op.4 in G (1797) – A.G.Heyse

 

 

 

Tijdens de communie :

Adagio & Rondo – uit Sonate op.95 in Es (1822) – J.A.Amon

Na de zegen :

Rondoletto – uit Nocturne in B (1830) – F.J.Naderman/J.L.Tulou

 

Harp: enkelvoudige pedaalharp, Sébastien Erard, 1819

Dwarsfluit: 6-kleppenfluit (Rudolf Tutz, Innsbruck) naar Heinrich Grenser, ca. 1790